Saturday, November 20, 2021

Kaal ei taha langeda? Sul on depressioon? Oled pidevalt haige?

Probleem võib olla soolestikus!

Võib-olla ei peitu pikaealisuse saladus mitte kehas endas, vaid meie soolestiku mikroobides. Jaapani teadlased avastasid, et inimestel, kes elavad kuni 100 aastat, on ainulaadsed soolestiku bakterid. Need bakterid võivad aidata kaasa tervele soolestikule ja omakorda tervele vananemisele. Kuigi uuringud jätkuvad, on selge, et soolestiku tervis mõjutab meie tervist rohkem kui me arvata oskame.


Bakterite ja muude soolestikus elavate mikroorganismide kooslus, tuntud kui soolestiku mikrobioom, mängib teadaolevalt olulist rolli meie tervises ja muutub vananedes. Kui leiab kinnitust, et üle saja aastaste mikrobioomist leitud bakterid aitavad kaasa tervele soolestikule, võidakse neid ühel päeval kasutada inimeste tervise parandamiseks probiootikumina. Tänaseni on ebaselge, kuidas saja-aastased neid kasulikke baktereid omandavad, kuid nii geneetika kui ka toitumine mängivad rolli inimeste soolestiku mikrobioomi koostise kujundamisel. 


Triljonid soolestikus elavad mikroobid mitte ainult ei reguleeri meie ainevahetust, aidates toitained toormest kätte saada, vaid aitavad muuhulgas kaasa toitainete imendumisele; sünteesivad hormoone; "treenivad" meie immuunsüsteemi ja mängivad rolli erinevate haiguste tekkel. Mikroobid meie kehas toodavad kehale vajalikke toitaineid (sealhulgas B12, K ja B9 vitamiinid), mõjutavad kehakaalu ja meie ajukeemiat ning vaimset tervist - sealhulgas meie tuju ja emotsioone. 


Võib väita, et see mis meil soolestikus toimub, mõjutab seda, kas me oleme õnnelikud või kurvad, rahuolevad või ärevad. Umbes 90% heatujuhormoonist ehk serotoniinist toodetakse just meie soolestikus, juhul kui meie sooled ja bakterid toimivad normaalselt. Samas on leidnud ka kinnitust, et depressiivsetel inimestel on teistsugune soolebakterite kooslus ehk tasakaal on paigast ära ning domineerivad "halvad" bakterid. 


Rasvumisega seoses on teadlased öelnud, et soolestik on üks unustatud organitest, millel tegelikult on selles probleemis keskne roll. Uuringutes on leitud, et kõhu mikrofloora mõjutab peensooles rasva, glükoosi ja kolesterooli imendumist ning ka seda, kas keha pigem põletab rasva või paneb selle "hoiule". Seega probleemid kehakaaluga ulatuvad oluliselt kaugemale kui ainult "liigu rohkem, söö vähem".  

Uuringud on näidanud, et menüü muutuse mõju mikrofloorale võib avalduda juba 24 tunni jooksul. 


Tervisliku mikrobioomi aitavad luua:

  • piisavas koguses kiudaineid toidus 
  • prebiootilised toidud: linaseemned, kaerahelbed, kaunviljad (kikerherned, läätsed, oad), puu- ja köögiviljad (eriti banaan, sibul, porrulauk, maapirn)
  • probiootilised toidud: hapendatud toiduained nagu jogurt, hapupiim, keefir ja hapukapsas või muud hapendatud köögiviljad
  • igapäevaselt puhta vee joomine
  • mõõdukas füüsiline aktiivsus ja igapäevaselt värskes õhus viibimine 

Eesti teadlastel on heade bakterite uurimisel olnud suur panus. Kuulsaim Lactobacillus fermentum ME-3 ehk Helluse bakter avastati paarkümmend aastat tagasi just Eesti teadlaste poolt ja tänaseks leiab seda mitmetest piimatoodetest. Mitte ilmaasjata ei öelda, et üks klaas keefiri päevas on kasulik ja vajalik kõigile! 


Bakteri üks avastajatest meditsiinidoktor, professor Mihkel Zilmer on Helluse bakteri avastamise loost ja kasulikkusest andnud intervjuu, mida saad lugeda: https://www.tere.eu/uudised/meditsiinidoktor-professor-mihkel-zilmer-klaas-helluse-keefiri-paevas-on-kasulik-koigile.

 

Kahjulikku mõju mikrofloorale loovad stress; antibiootikumid ja mittesteroidsed põletikuvastased valuvaigistavad ravimid; alkohol; suhkur, rafineeritud süsivesikud ja töödeldud toidud. Samuti tõstab "halbade bakterite" osakaalu vähene kiudainete osakaal menüüd ning gluteen. Häiritud mikrofloora võib inimesel taastuda nädalatega, mõnel kuudega, mõnel aga aastaga. 

 

Meie mikrobioomi heaolu on sõltuv meie toidu- ja elustiilivalikutest. Kui soolestiku mikrofloora on tasakaalust väljas, siis on see soodne pinnas erinevate haiguste tekkeks, ülekaaluks ning eeldatava eluea lühendamiseks. Su tervis on, mis on Sinu mikrobioom!

 

No comments:

Post a Comment