Monday, February 4, 2013

Teadlased määrasid mu kehakaalu- ja spordigeeni

Külastasin täna Tartu Ülikooli professorit Sulev Kõksi. Üks neist meestest, kelle käsi on mängus kahe unikaalse testi koostamisel - kehakaalu ohjeldamise geneetiline test ning sportlike võimete geneetiline test. Esimene aitab määrata kehakaalu, kehamassiindeksi, rasvade omastamise ning rasvade lõhustamisega seotud geenid ning nende mõju dieedi või treeningu tõhususele. Sporditesti eesmärgiks on aga individuaalsete sportlike eelduste analüüs, et näiteks määrata sobiv spordiala.

Lühidalt, mida enda kohta kahe testi tulemuste põhjal teada sain:

- Tõenäosus rasvuda on väike, kuid kui see juhtub, kaasneb ülekaaluga minu puhul mitmekordne erinevate haiguste risk. Muuhulgas diabeet.
- Treening mõjutab kehakaalu kiiresti, kuid samas on mõõdukas trenn minu puhul pidevalt vajalik. 
- Pigem vähem kordi nädalas ja pikemad trennid on soovituslik, et põletada rasva.
- Sobib tasakaalustatud dieet.
- Ja nii uskumatu, kui see ka pole, siis selgus seegi, et eeldused on mul tegelemiseks vastupidavusaladega samasugused kui jõualadega. Mis tähendab muuhulgas sedagi, et lõpuspurt pärast pikemat pingutust on minu trumbiks. Järgnev tabel illustreerib alasid täpsemalt:

Triatlon ja jooks on tehtud. Nüüd suusatamine, kuid ma ei muretse, sest nii palju on veel tegemata. Eriti meeldib mulle sumo ja motosport seal ridades :)

Kel testide kohta rohkem huvi, siis tänasest hommikuprogrammist on materjal üle kuulatav aadressil: 
http://www.skyplus.fm/?cmd=kuulauuesti
Eetriajad kell 8.20 ja 9.04.

Samuti on võimalik test endale koju tellida kirjutades: ele@sportsgene.ee







Trenni tegin täna ka. Kaks ringi Harkus, mis tegi kokku 17 km sealsel libedal rajal. Kont isehakanud määrijana mökerdas mu suusad enne rajale asumist pidamismäärdega kokku, kuid sai palju. No ikka väga palju ja nii ei saanud ma päris mitu kilomeetrit muud teha, kui koperdada ja takerduda.
Teisel ringil ühines minuga Kadi, kellest kujunes motiveeriv tempomeister, siis suusk juba vähe libises. Lõpus, traditsiooniks saanud kukkumine. Ikka korralikult nagu tavaliselt. Trenniajaks kokku kujunes pisut üle pooleteise tunni. 

No comments:

Post a Comment