Monday, June 27, 2011

Jooksujalanõudest algab kõik. Jooksuekspert tuli appi

Mu ema on tegelikult treener, tänaseks küll erru läinud, kuid oma kogemustepagasiga. Nii püüab ta mind tänaseni hirmutada juttudega, kuidas joostes jalad ja liigesed läbi lähevad. Vastavaid kogemusi ei tule mul iseenesest ka kaugelt otsida - vähemalt kaks mu sõbrannat on joostes oma põlved arvele pannud ja ühel lausa nii hull, et selles elus enam joosta ei saa. Mõlema puhul oli tegemist esiteks vale jalanõu valikuga ja teiseks, vale valitud treeningkoormusega. Üks neist muuseas jooksis tavaliste vabaaja jalanõudega, mille peale kortsutab kulmu ilmselt iga jalaspetsialist. Sestab püüan mina leida võimalikult palju oma ala spetsialiste ja teha kõik nii õigest, kui võimalik. Õnneks pole mul siiani ühtki liigese-põlve probleemi olnud. Ptüi! Ptüi! Ptüi!

Niisiis võtsin ette tee spetsialisti juurde, et teha kindlaks, millised jooksujalatsid mulle jooksutreeninguteks sobivad ja milline Nike`i mudel oleks optimaalne kasutamiseks maratonil ja poolmaratonil. Testimiseks tuli joosta jooksutrenažööril nii paljajalu, kui erineva toestusega jalanõudega. Jooksu salvestas kaamera ja automaatselt tekkis arvuti ekraanile pilt, skeem ja muu vajalik info. Kaasas olid mul erinevad Nike`i jalatsid - ühed eriti ilusad kollased ka. Tänu spetsialist Tarmole selgus aga järgmine:

"Tavalised e. neutraalsed jalatsid (k.a. ilusad kollased) ei ole Kertule sobivad. Kuna tema jalgade risti- ning pikivõlvid osutusid jooksukoormuste tekkimisel liialt madalateks ning elaststseteks (seda kutsutakse ülepronatsiooniks), siis tuleb kasutada toestatud jalatseid.
Toestusjalatsi tallas paneb piiri pöia liigsele pronatsioonile, seda on vaja ebaühtlase koormuse vältimiseks liigestes. Toestatud ning toestamata jalatsite kasutamist testimisel iseloomustavad kaks juurde lisatud pilti.
Lisaks sellele tuleb Kertul kindlasti tegeleda oma pöia lihaste ning kõõluste arendamisega, kuna peamine probleem on see, et pöiad on piisavalt treenimata ning selleks, et jooksu treenimiseks oleks laotud korralik vundament peavad jooksmisel kandvat rolli täitvad jalad olema piisavalt tugevad.
Veelgi täpsustades testi tulemusi - toestus peaks Kertu jalatsites olema mitte ainult kanna osas nagu tavapärane, vaid ulatuma võimalikult kaugele pöia esiosani, niiviisi korrigeerides jala asendit ka äratõuke eelselt. Nike valikus osutusid paremateks kandidaatideleks Kertu treeningjalatsiks Equalon ning maratoniks Lunar."

Niisiis värv ei mängi jooksujalatsi juures üldse rolli ja oluline on hoopiski toestus, aga jalad peavad meid kandma ju kogu elu ja siinjuures riske võtta ei tohiks. Kel huvi ja vajadus, siis julgen soovitada:
http://jooksuekspert.ee/

4 comments:

  1. Mis maksab saiapäts? Ehk see test :)

    ReplyDelete
  2. Kodulehel kirjas nii:
    Tund testimist ning nõustamist maksab 19 EUR. Seda ei pea tasuma, kui ostate meie juurest omale uued sobivad jalatsid.

    ReplyDelete
  3. Kertu, tegin eelmisel suvel sama testi Tarmo juures ja testi tulemusel ostsin sügiseseks maratoniks jooksusussid, millega olen väga rahul, nii soovitan ka köigile testi ja nöustamist. Ei reklaamita ühte brändi ega mudeleid:)

    ReplyDelete
  4. Ma olen ka need testid läbinud ja julgen küll soovitada. Minu puhul on oluline ka see, et suurendasin oma teadlikust. Näiteks nüüd kui spordipoodi jälle uusi jooksujalanõusid soetama lähen, siis tean kohe millist tüüpi jalatsid minu jalale sobivad, et elimineerida kohe eos ilusad kuid sobimatud:)

    Lauri

    ReplyDelete