Monday, May 9, 2011

23 km TEHTUD

Veel paar päeva enne Tartu jooksumaratoni polnud ma kindel, kas ikka osalen. Viimane trenn neljapäeval tuli poole pealt katkestada, sest ribide alla lõi jube valu ja üle ei läinud enne, kui autosse istusin. Mulle tundus, et sama jama, mis nädal enne triatloni ja mille tõttu toona lausa kiirabis lõpetasin. Ja kuna toona aitas mind hädast välja kuldsete kätega Kristi, siis ka sel korral helistasin kohe talle, et massaaži aeg saada. Aja sain alles selleks nädalaks ja nii tuli jooksma minna tubli riski võttes, kuid jänesed ju shampust ei joo. Võistlusele eelnes korralik pastapidu kolm päeva järjest, mis küll pigem tundus viimaks tahtliku pastamürgitusena.

Enne veel, kui sain jooksma minna, tuli korralik võitlus maha pidada. Ühesõnaga olin otsustanud, et ei registreeri end jooksule enne, kui olen päris kindel, et tervis seda ikka lubab. Niisiis päev enne võtsin maailma segaseima ülesehitusega Tartu Maratoni kodulehe lahti ja selgus, et registreerimine on lõppenud ja kohapeal üleüldse registreerimist ei toimu. Helistasin siis vastaval numbril ja uurisin, kas on siiski mõni võimalus jooksule pääsemiseks. Ja siis hakkas pihta! Mulle käratati, et kuidas mina võisin üldse arvata, et päev enne saab internetis veel registeeruda? Kes ma selline olen, et tahan telefoni teel erandit? Jne. Viimaks kuuldavasti kibestunud korraldajaproua vähe leebus ja teatas, et tehku ma ülekanne ära ja saatku mail oma infoga ja ta vastab edastades võistlusnumbri. Ei, vastust ma ei saanudki. Mulle tundub veider, et avaldan soovi minna teiste rõõmsate ja toredate inimestega sporti nautima ja tahan selle eest ka 40 eurot välja käia, kuid vastuseks saan sõimu. Aga pole hullu, neelasin selle alla ja starti ma igal juhul asusin.

Alustasin omas rahulikus tempos - pulss 150 ja peaaegu, et samas tempos, mis kiiremad kepikõndijad. Enesetunne oli super ja valu ribide vahel ei tundnud. Minust möödus nii mõnigi umbes kolm korda vanem jooksja, kes ilmselt just selleks puhuks oma kortsus särgi ja vanaaegsed püksid välja otsinud ja jooksma tulnud. Respect!
Üsna alguses sattusin ka rajal ühele joonele lõbusate noormeestega, kel see jooks juba mitmes kord ees, kuid mille vahepeal mingisugust jooksutrenni ei tehtagi. Niisiis joostakse oma lõbuks ja alati seltskonnas. Kuna tempo sobis ja päris kepikõndijate punti ka ei tahtnud seguneda, jäimegi poistega ühele joonele. Rääkisime maast ja ilmast ja muutkui liuglesime mööda teid, kilomeetripostid möödumas. Tempo ikka see sama kindel ja selle eest eriline tänu sellele poisile, kes orkestris mänginud. Otepää inimesed on aga tõemeeli kõige paremad ergutajad Eestimaa pinnal! Tädid väljas pottide ja pannidega kilistamas, mehed patsu püüdmas ning hõikamas igale möödujale ja muidugi lapsed, kes kui aastasündmusele kaasa elamas.
See annab alati palju juurde. Lisaks püüdsin lõõmava päikese tõttu juua palju sain ja igas punktis, pluss väikesed snäkid kohapeal. Eriti hästi läks kaubaks hapukurk!

Poolel jooksuteel ühe poisi põlved vedasid teda alt ja ta otsustas lõpuni kõndida. Teise rääkisin nõusse, et tuleb ikka joosta, sest jooksma on tuldud. Omad kasud olid mul sees tegelikult, sest tõepoolest on kergem ühes rütmis kellegagi koos joosta. Nagu Ain-Alar on öelnud, taolisi võistlusi tuleb võtta kui matkamist - naudid ilma ja seltskondja ning muuseas saab ka eesmärk täidetud. Alles eelviimasel kilomeetril tundsin väsimust, kuid lõpp oli nii lähedal, et polnud aega väsimusele keskenduda. Lõpus tegin ikka spurdi ka, et vähemasti oma jooksuseltskonna esimeseks saada.
Aeg: 2h ja 53 minutit. Keskmine pulss: 159. Enesetunne lõpus: fantastiline.

Finishis venitades olime aga kahjuks ka tunnistajaks olukorras, kus inimene tegi oma lõpuspurdi ja kukkus mõned meetrid enne lõpujoont kokku. Kaasjooksjad vedasid ta üle joone ja seejärel hakkas jaht arstiabile, mida läheduses vähemasti sel hetkel ei leidunud. Noormees oli kontaktivõimetu ja ajas vahtu suust välja. Inimesed ümber vaidlesid, kas tuleks teda püsti hoida või pikali panna. Teate mis on õige vastus? Meditsiiniinimene ütles, et igal juhul tuleb ta maha panna, jalad üles ning kontakti püüda saada. Kui ei saa, siis kaelalt pulssi katsuda ja kui elutunnused puuduvad, alustada elustamist. Nii halvasti sellel noormehel õnneks ei läinud ja mõne aja pärast sai ta arstide hoole alla. Nii hullu tooniga nüüd küll lõpetada ei tahaks, kuid teistpidi, kui paljud meist ikka esmaabi kursusel õpitut rakendada oskavad? Ometi peaks kõik.

15 comments:

  1. päris vihaselt võistled juba :) aga kui spurt ära jätta lõpust, kas oleksid samas tempos 19 km veel suutnud välja vedada?

    ReplyDelete
  2. Olid jälle kõige reipam ja naerusuisem finisheerija!Tubli!

    Sellest mida soovitas Ain-Alar: kui distantsi lõpus jalg läheb raskeks,tehnika kipub lagunema ja pulss kõrgustesse hakkab ronima üritan endalegi sisendada et tegu kõigest rahuliku treeningjooksuga ja enesetunne paraneb nõiaväel.

    Aga "taolised üritused" pole kindlasti matk -Tartu maratoni üritused on eesti harrastajate jaoks sama tähtsad kui profile olümpiamängud-need on võistlused mille jaoks kõik teised võistlused on treeninguks,need on AINSAD VÕISTLUSED MILLE TULEMUS LOEB!
    Sa võid teha kõva tulemuse triatlonis või Stockholmi maratonil olla xxxx-s, kuulaja ütleb selle peale vaid "Ahah" ja kehitab õlgu, soovides pigem teada mitmes olid Tartu maratonil.

    ReplyDelete
  3. Täitsa nõus, et Tartu Maratoni koduleht on üks segaseimaid. Ja korraldajad lähevad ka aasta-aastalt rangemaks. Ma ei jõudnud bussipiletit soetada ja stardieelsel ööl lugesin ärevusega karmi hoiatust, et starti sõidu koht tagatakse vaid eelmüügist pileti soetanutele. Kujutasin, et seisan seal bussiootesabas piletiga sõitjaid ette lastes, kuni selgub, et viimase bussi peale kohta ei jäägi, et nii täpselt on kõik planeeritud... Õnneks hakati juba teise bussi peale laskma uksel ostetud piletitega.
    Ega korraldajad ei peagi väga pingutama, kui üritus on nii populaarne.

    ReplyDelete
  4. Esimesele kirjutajale,
    skeptism on ehk põhjendatud, kuid nii nagu suudavad paljud inimesed end eesmärgi püstitamisel ületada, suudan seda ka mina :)

    Teisele kirjutajale,
    "taolised üritused" võivad küll mingile osale olla sama tähtsad, kui profile olümpiamängud, kuid üldistus pole siiski ehk vajalik. Nii mõnigi rajal võttis seda jooksu kui järjekordset matka, mina kaasaarvatud :)

    Kolmandale kirjutajale,
    see jäi mul lisamata, et meil oli seltskonnas inimene, kes ei saanud sööma, sest 23 km joostes oli pisike toidutalong kaduma läinud. Vahet pole, et võistlusnumber on rinnal ja lõpetaja medal kaelas - kui talongi pole, jääd söömata.
    Olen samal arvamusel, et korraldajad ilmselgelt tunnevad, et ei peagi väga vaeva nägema. Kurb suhtumine ja olematu kliendikultuur.

    ReplyDelete
  5. Ma neid Tartu maratoni asju miski olümpiamängudeks küll ei peaks :D
    minu jaoks pole vahet, mis on võistluse nimi! Kõrvemaa jooks ja samuti Nõmme maanteejooks pole millegi poolest kehvemad.

    Selle registreerimisega võib teinekord ka nii olla, et kui aeg on möödas, siis pole võistluse korraldajal sellist inimest enam võtta, kes registreerimisega tegeleks!

    ReplyDelete
  6. See on kõikjal maailmas nii, et suurematele jooksudele ja maratonidele eelõhtul ning võistluspäeval registreerimist ei toimu. Paljudel jooksudel ei saa võistluspäeva hommikul enam stardimaterjalegi....pead need päev varem välja võtma.

    L.V

    ReplyDelete
  7. Mõistetav suure mastaabsete ürituste puhul, aga no kurat Eesti on tilluke. Osavõtjaid 3000 ringis ja siis ka ei saa päev varem registreeruda? Ja teate mis mind kõige enam vihastas? Suhtumine - ennasttäis kibestunud muti õiendamine minu kallal justkui oleksin äsja koolis kahe saanud. Kogu loo point.

    ReplyDelete
  8. Eks "tädist" võib ka aru saada-osalejate tuumik paneb end kirja juba eelmise aasta oktoobris-novembris , ja siis tuled sina nö viimasel sekundil ja üritad veel rongile jõuda :)
    Vanasti oli kohapealne registreerimise võimalus täitsa olemas(tõsi-oma nime nad jooksvast protokollist ei leidnud)-tänapäeval on kogu organisatsioon aga märksa keerukam ja personaalsem nii, et äraarvamatut hulka hommikul registreerujaid pole enam võimalik juurde võtta.

    ReplyDelete
  9. ma saan sellest suhtumisest ka aru, sul lihtsalt ei vedanud selle tädiga! Samas palju hullem on, kui satud hädas olles sellise nõmeda politseiniku või arsti otsa! ma olen kindel, et igas ametis on ikkagi läbilõige yhiskonnast esindatud (ka selles asutuses, kus mina töötan on inimesi seinast seina)! ma ei paneks seda miski täissöömise arvele, ja samuti ei saa väita, et nad ei pinguta! ma olen 110% kindel, et peakorraldajad on ydini positiivsed inimesed ja kindlasti nii ei käituks!

    ReplyDelete
  10. Viisakamad võiksid mõned tädid olla küll. Asi on suhtumises. Minulgi oli selline probleem, et laupäev sõitsin sinna Tartumaa spordikeskusesse kohale, kui külaline....ja ees parklas kohe tädi kargas kallale, et siin parkida ei tohi. Viisakam oleks võinud tõesti olla ja selgitada, kuhu ma oma auto panema pean.

    ReplyDelete
  11. Ma pikemalt sellest teemast jahuda ei viitsi, kuid selles ongi point - suhtumine. Ei mina ega eelkõneleja pole ainsad. Inetuid lugusid kuulsin kaasvõitlejatelt rajal ja nüüdki tagantjärgi. Tundub, et see pole erand vaid pigem reegel selle korraldustiimi puhul. Nüüdsest jooksen lihtsalt teistel võistlustel, sest sporti tuleb teha ikka heatujuliselt :)

    ReplyDelete
  12. Tere
    Lihtsalt tasakaalu huvides kirjutan - minu arvates on Tartu Maratoni üritused (olen osalenud nii jooksu-, suusa- kui rattadistantsidel) suurepäraselt korraldatud ja õnneks pole kohanud ka ühtki ebaviisakat tädi vms.
    Jõudu & jaksu Stockholmi maratoni läbimisel, ootan huviga lugu :-)

    ReplyDelete
  13. Sama siin.Olen nüüdseks osalenud ligi sajal TM üritusel ja emotsioonid on endiselt ainult positiivsed.Lugege juhendit(esmaosaleja jaoks on seal palju uut) ja ärge ujuge vastuvoolu-nii teete ürituse endale nauditavaks!

    Mis puutub toidutalongita söömata jäämisse siis siin on tegu järelmiga paari aasta taguselt ürituselt kus kontroll talongide üle oli nõrk-söögilauas kostitasid end nii osalejad kui nende sõbrad ja pereliikmed ,mille tulemusena jäid tagumises otsas finiseerijad toiduta.Õigemini korraldajatel tuli jooksvalt Elva purgisuppidest tühjaks osta.

    ReplyDelete
  14. Tere.
    Oletan, et see kuri ja ülbe tädi (telefonist kuuldava hääle järgi inimese iseloomu hindamisel on kerge eksida) oli terve päeva (mitmed päevad) vastanud õigel ajal registreerunute erinevatele küsimustele, tegelenud sellistega, kes olid küll registreerinud ja stardiraha maknud, kuid kelle nime millegipärast ei olnud stardipotokollis. Kui ta seal juures, ettevalmistuse kõige kiiremal ajal, leiab aega ja tahtmist, reegleid väänates, Sinu registreerimiseks siis ei raatsi Sa teda isegi tänada vaid teed ta oma blogis maatasa.
    Jõudu esimese maratoni läbimiseks, blogi lugedes paistab, et Sul on selleks piisavalt iseloomu ja mõistust.

    ReplyDelete
  15. samal teemal

    http://www.tartumaraton.ee/?sisu=uudis_edasi&lang=est&id=1200&mid=10&www=A3CvryolzeH-TKUQNAjXf3z2RBe

    ReplyDelete